Socialrådgiveren 07/23

Indhold

Mit yndlingsord: Ydmyghed

Af Sissal Frisdahl, socialrådgiver, netværkskonsulent og tillidsrepræsentant, Borgercenter Børn og Unge, Valby-Vesterbro, Københavns Kommune

Guiden: Sådan kan du bruge DS’ vejledende sagstal

Hvor mange sager kan en socialrådgiver have ansvar for? Tag udgangspunkt i de fem nedenstående tjekpunkter, når I sammen med jeres tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant går i dialog med ledelsen om et passende sagstal.

Socialrådgivere kæmper mod meningsløse besparelser

De fem fremskudte socialrådgivere i Svendborg Kommune stod i sparekataloget for næste års budget. Socialrådgiverne tog kampen op, skrev høringssvar, SoMe-opslag og mails til politikere med faglige argumenter. Nu er besparelsen taget af bordet, og den forebyggende indsats fortsætter.

Landet rundt har socialrådgivere protesteret mod besparelser

Socialrådgivere landet over har med opbakning fra deres tillidsrepræsentanter og Dansk Socialrådgiverforening i forbindelse med kommunernes budgetlægning protesteret mod besparelser på det sociale område – med stærke faglige argumenter. På kortet kan du se, hvordan det er gået i udvalgte kommuner.

Ekspert: Hårde prioriteringer presser den borgernære velfærd

Mens kommunerne sparer på kernevelfærd, taler regeringen om skattelettelser, og at ’penge har vi mange af’. Hvad er op og ned i kommunernes økonomi, og hvilket velfærdssamfund ser vi ind i? Det giver ekspert i kommunernes økonomi Kurt Houlberg nogle bud på.

LEDER: En god start for os alle

"Jeres opbakning giver os et enormt rygstød til at kræve en god start på arbejdslivet, når vi skal forhandle overenskomst i det nye år."

Analyse: Hver tredje af de unge savner at se vennerne fysisk

To tredjedele af alle unge mellem 12 og 30 år mødes i dag maksimalt én gang om ugen med venner i deres fritid, viser en ny analyse fra Deloitte og tænketanken Kraka. At digitalt skærmbrug har stjålet tiden fra fysisk samvær kan være en af forklaringerne på den faldende trivsel blandt unge i Danmark.

Inddragelse: ”Jette lyttede altid til mig”

I den ene ende af spektret er socialrådgiveren, som er nærværende, lyttende og udviser respekt. I den anden er den fraværende, stressede og ikke interesserede socialrådgiver, som virker kold og ligeglad. Thomas de Oliveira har mødt dem begge i sin tid som pleje- og institutionsbarn.