”Vi hjælper hinanden, og det smitter af på borgerne”

Landets yngste jobcenter i Ishøj har vundet Arbejdsmiljøprisen for et godt psykisk arbejdsmiljø. Arbejdspladskulturen er præget af hjælpsomhed og respektfuld kommunikation – både mellem kolleger og over for borgerne, fortæller fungerende tillidsrepræsentant Hülya Gümüs.

”Vi hjælper hinanden, og det smitter af på borgerne”

Da vi blev indstillet til Arbejdsmiljøprisen, sagde vi til hinanden, at den fik vi garanteret ikke. Jobcentre har et dårligt ry, så vi tænkte, at de nok ikke ville give prisen til os. Men vi fik den. Så vi er næsten en slags mønsterbrydere. Det betyder meget at få prisen, og det er blevet bemærket. Vi har lige haft ansættelsessamtaler, hvor alle ansøgere nævnte, at arbejdsmiljøprisen var en af grundene til, at de søgte job hos os.

Vi er et nyt jobcenter, som åbnede 1. januar 2022. Indtil da havde Ishøj Kommune et fælles jobcenter med Vallensbæk Kommune. Fra begyndelsen har ledelsen været god til at informere os og inddrage os i arbejdet med at skabe en ny arbejdsplads.
Ledelsen indkalder os ofte til fællesmøder, hvor vi bliver holdt ajour med, hvordan det går. Hvis der er udfordringer, bliver vi altid inddraget som medarbejdere. Hvis vi eksempelvis er bagud med rettidigheden i samtaler med borgerne, så spørger ledelsen: ”Hvad gør vi nu?” Og motivationen og arbejdsglæden er en helt anden, når man selv har været med til at finde løsninger på de udfordringer, man sidder med.

Faglighed i spil

For nylig var vi bagud med samtaler, og vi medarbejdere kom med nogle bud på, hvordan vi kunne løse det – vi foreslog blandt andet at få hjælp fra kolleger fra andre afdelinger. I forrige uge fik vi så besked om, at vi havde indhentet vores rettidighed.

Helt grundlæggende prøver vi altid at hjælpe hinanden. Vi byder ind, hvis nogle har travlt. Det går vi meget op i. Det har ledelsen ikke besluttet, det er en kultur, vi selv har bygget op. Hvis vores kolleger i receptionen har travlt, så kan vi sagsbehandlere også finde på at hjælpe derude.

Det er også grundlæggende hos os, at man behandler hinanden med respekt og ordentlighed. Den tilgang kommer fra ledelsen. Vi kommer hver især med vores erfaringer, og det oplever vi i høj grad, at vi bliver anerkendt og rost for. Det betyder rigtig meget. Ledelsen taler altid ordentligt til os medarbejdere, og det smitter. Hvis man er uenig med hinanden, så er man det også i fuld respekt.

Mødt med smil

Borgerne kan også mærke den respektfulde tilgang. De siger, at de er glade for at blive mødt med et smil og god service lige fra modtagelsen i receptionen og gennem hele forløbet i jobcenteret. Ligesom vi medarbejdere behandler hinanden respektfuldt, er det også meget vigtigt for os at møde borgerne med en positiv tilgang: Hvordan kan vi hjælpe den enkelte borger bedst – frem for en systemtilgang med fokus på krav. Vi sparrer med hinanden for at finde de bedste løsninger – så på den måde er det ikke ”dine og mine sager”. Vi prøver at løse det sammen.
Det har været hårdt arbejde, men også utroligt spændende, at vi har etableret et nyt jobcenter. Og at vi har gjort det i fællesskab.


Arbejdsmiljøprisen uddeles af Arbejdsmiljørådet til fire arbejdspladser, der gør noget særligt for arbejdsmiljøet,
som kan inspirere andre.
» Læs mere om vinderne på arbejdsmiljoprisen.dk/vindere-2023


CV Hülya Gümüs
31 år, Ishøj

  • Siden 2022: Ishøj Jobcenter, fungerende tillids­repræsentant
  • 2016 – 2022: Vallensbæk Jobcenter
  • 2016: Uddannet socialrådgiver fra Professionshøjskolen Absalon