Guiden: Husk at give din hjerne en pause

Når arbejdsdagen løber derudad med borgerkontakt, møder og registreringer, er det vigtigt at stoppe op og holde en pause, for uden pauser brænder hjernen sammen, siger stressekspert Jeanett Bonnichsen.

Det er vigtigt at holde pauser i løbet af arbejdsdagen – også selv om man har meget travlt og måske slet ikke har lyst til at holde pause. Hvis hjernen skal blive ved med at fungere, kræver det pauser, hvor man tænker på noget helt andet. Pauser er med til at få hjernen lidt ned i gear, så man kan koncentrere sig og tænke kreativt. Hvor mange pauser, man har brug for afhænger af, hvad man laver, forklarer Jeanett Bonnichsen, der er psykolog og direktør i Center for Stress og Trivsel.

Hun minder om, at når vi er oppe at køre i et højt gear, glemmer vi ofte at lægge mærke til vores behov: Måske trænger jeg til lige at trække vejret lidt dybere, eller til at få noget at drikke, eller måske vil det være rart at tale med nogen om min aktuelle arbejdsopgave eller situation.

Den gode pause

Hvad kendetegner en god pause?

– At det låste fokus bliver sluppet, og man kommer i et mere bredspektret fokus. Vejrtrækningen bliver typisk lidt dybere. Man taler om at gå fra at være i en high-arousal tilstand til at være i en mere afslappet tilstand, og det er typisk det, den gode pause kan. Uden at vi taler om, at man ligger og flader helt ud. Bare det med at gå fra at være højspændt til at stå og grine lidt. Det gør noget godt ved kroppen.

Hvor mange pauser skal man holde?

– Det kan man ikke sige noget helt generelt om. Når det drejer sig om socialrådgivere, som har  borgerkontakt, kan det være en god idé efter hver endt samtale måske at holde to til fem minutters pause til lige at skifte fokus. Men det er kun en lille pause. Den anden type pause er der, hvor man relationerer sig med sine kollegaer. For eksempel var det engang kutyme på arbejdspladser, at man havde en formiddagskaffepause, en frokostpause og en eftermiddagskaffepause. Det ser ud som om, at det er en saga blot på langt de fleste arbejdspladser. Men der er noget godt i det, at man lige får fokus et andet sted og relaterer sig med sine kollegaer.

Ifølge Jeanett Bonnichsen er det vigtigt, at ledelsen værdsætter, at medarbejderne passer på sig selv, og at lederne forstår stressens væsen, så man lige præcis værdsætter, når kollegaer sidder og griner og holder en pause.