Guiden: Styrk din trivsel
Du er aldrig alene ansvarlig for din stress, men hvis din arbejdsglæde og -evne er for nedadgående, og du begynder at vrisse ad dine kolleger, er det en god idé at gøre noget aktivt ved din situation, påpeger stressekspert Marie Kingston.
Hvorfor oplever de fleste mennesker stress i forskellig grad i løbet af arbejdslivet? Hvorfor er vi i perioder glade for at gå på arbejde, mens vi i andre perioder ikke trives og keder os? Stressekspert Marie Kingston, som har skrevet håndbogen ”Førstehjælp til stressramte”, mener, at det er umuligt at gå igennem et arbejdsliv uden at opleve udsving i trivsel og arbejdsglæde. Årsagen er, at arbejdet spiller en vigtig rolle for de fleste af os og har stor indvirkning på vores følelser.
Når du oplever at være stresset, så tag med det samme fat i din leder, opfordrer Kingston.
– Du har brug for alliancer, når du har mistet overblikket. Lederen kan ikke fikse det alene, men lederen sidder med nøglen til at gøre noget ved det. Det betyder ikke, at du intet kan gøre selv, men når du er meget stresset, og opgaver skal skæres væk, bør lederen hjælpe med at prioritere og genskabe en balance i dine arbejdsopgaver.
Lyt til dine fysiske behov
En anden vigtig pointe er, at du skal passe godt på dig selv og huske at tilgodese dine fysiske behov. Når stresshormonerne sætter ind, er vi meget i hovedet og mærker ikke kroppen særligt tydeligt, men opmærksomhed på fysiske behov kan hjælpe os med at blive nærværende, forklarer Marie Kingston.
– Det er ikke usædvanligt, at personer, der er ramt af alvorlig stress, kan gå igennem en hel arbejdsdag uden at spise, drikke eller gå på toilettet. Det har de vænnet sig til, fordi de så kan nå lidt mere. På den lange bane har det imidlertid store konsekvenser for din trivsel og evne til selvomsorg, pointerer Marie Kingston og uddyber:
– Når du systematisk vælger at nedprioritere dine basale fysiske behov, skaber du nogle negative mønstre, hvor det bliver svært at tage vare på dig selv og give dig selv omsorg. Og jo ’bedre’ du bliver til at overhøre dine fysiske behov, des mere disciplinerer du dig selv og overhører dermed andre faresignaler om, at noget er ude af balance. Du ignorerer din menneskelighed og bliver til en arbejdsmaskine.
Så går du på arbejde med stresssymptomer, opfordrer Marie Kingston til eksempelvis at gøre en dyd ud af spise frokost i ro og mag.
– Sæt ordentlig tid af, og spis ikke ved skrivebordet eller computeren. Sid ned, træk vejret, åbn sanserne. Duft til og smag på maden. Spis langsomt og hold pauser under spisningen.
Stressekspert Marie Kingston har sin egen praksis som organisationspsykolog. Hun er foredragsholder og forfatter og har skrevet flere bøger om stress senest håndbogen ”Førstehjælp til stressramte”, som er udgivet på Forlaget Klim. Bogen findes også som lydbog.