DEBAT: Træt af tonen mod jobcentrene

"Jeg er træt af, at gode og hårdtarbejdende kollegaer skal skammes ud, fordi de prøver at omsætte politikernes lovgivning!"

Politikerne på Christiansborg står i kø for at fortælle, hvad der er galt med jobcentrene, og hvad de vil gøre ved dem; nedlægge dem, foretage kæmpe besparelser, flere sanktioner, mere kontrol, mere ”nytænkning” og så videre. Men der kommer ikke rigtig noget konstruktivt eller videre konkret fra politikerne.

Jeg er harm og forundret over den tone, jobcentrenes øverste arbejdsgiver – politikerne – bruger om jobcentrene.

Som socialrådgiver stoppede jeg med at arbejde på jobcenter for mange år siden. Magtede ikke at høre min allerøverste ledelse på Christiansborg tale så grimt om min arbejdsplads. Jeg arbejdede på jobcenter i tiden lige efter Claus Hjort Frederiksen (V), som stod for kontrol, kontrol og kontrol.

I dag arbejder jeg på Værestedet i Aarhus og har jævnligt kontakt til jobcenteret, hvor udsatte borgere på kontanthjælp er tilknyttet. Det er sagsforløb, som er præget af et stort ønske om at gøre det rigtige for borgerne med anstændighed og stor faglighed. Men det er godt nok vanskeligt inden for de rammer, politikerne har skabt gennem årene.

Jeg er træt af, at mange gode og hårdtarbejdende kollegaer skal skammes ud, fordi de prøver at omsætte politikernes lovgivning!

”Jamen, det har jeg ikke stemt for i Folketingssalen,” lyder svaret ofte på spørgsmålet om, hvorfor politikerne kritiserer noget, de selv har været med til at skabe.

Nej, måske ikke, men i Folketinget sidder man med muligheden for at stille lovforslag og lovændringer. Man har også mulighed for – og måske pligt til – at sætte sig ind i, hvordan de mange love og systemer er skruet sammen.

Så det ville være så fint – og retfærdigt – at politikerne retter skytset mod sig selv, frem for mod dem, der forsøger at forvalte de regler, love og økonomiske rammer, som politikerne har skabt problemerne med.

Dertil har jeg en opfordring: Lyt nu til fagkundskaben. Hav tillid til borgerne og medarbejderne! Tag fat i det, der virker på den lange bane. At hjælpe udsatte borgere er ingen snuptagsløsning.


Jette Holm Mejer er socialrådgiver på Værestedet, Aarhus Kommune