Åbent brev om vacciner til socialrådgivere

Socialrådgivernes formand, Mads Bilstrup, har sendt et åbent brev til Sundhedsminister Magnus Heunicke, direktør for Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm og Social- og Indenrigsminister Astrid Krag, hvor han spørger til, hvor socialrådgivere, som fx arbejder på døgntilbud til børn og voksne og har udgående opgaver, står i vaccinekøen.

Sundhedsstyrelsens ’Retningslinje for håndtering af vaccination mod Covid-19’ opstiller en liste over prioriterede grupper til vaccination. Gruppe 4 er “Personale i sundheds-, ældre- og udvalgte dele af socialsektoren med særlig risiko for smitte, eller som varetager en kritisk funktion”. Dansk Socialrådgiverforening mener, at socialrådgivere, der har direkte kontakt til borgerne, og som arbejder i situationer, hvor både borgere og socialrådgivere er i smittefare, skal indgå i gruppe 4.

“Det er vanskeligt at prioritere mellem frontmedarbejderne i gruppe 4, og vi vil ikke presse socialrådgivere frem i køen på bekostning af andre personalegrupper, der måtte have endnu større risiko for smitte, og som måske arbejder med borgere, der er særskilt udsatte. Men Dansk Socialrådgiverforening og de berørte socialrådgivere er usikre på, hvor de står på listen, og vi er bekymrede for, at de bliver glemt, når den konkrete prioritering af listen skal ske. Det vil både være risikabelt og urimeligt,” skriver Mads Bilstrup blandt andet i brevet.

Læs hele brevet her.