Beslutninger skal træffes på et oplyst grundlag

REGIONSLEDER: At både ledere og medarbejdere klæder de strategiske beslutningstagere på til at træffe beslutninger på et oplyst grundlag, er afgørende for, at organisationen lykkes med sine overordnede strategier.

”Alle har muligheder og ansvar for at lede opad”, sagde oplægsholder Annette Klausen-Bengtsson til 65 tillidsrepræsentanter og otte ledermedlemmer på Region Østs TR-konference for nylig.

At både ledere og medarbejdere klæder de strategiske beslutningstagere (direktion og politikere) på til at træffe beslutninger på et oplyst grundlag, er afgørende for, at organisationen lykkes med sine overordnede strategier, pointerede hun.

Jeg må give hende ret. For hvordan kan man træffe succesfulde beslutninger om rammerne for beskæftigelsesindsatsen, familierådgivningen, psykiatrien eller misbrugsbehandlingen uden viden om, hvad personalet i frontlinjen mener?

I Kolding beskrev socialrådgiverklubben i et stærkt debatindlæg i Kolding Ugeavis i november, hvordan de oplever, at der går viden tabt i kommunikationen opad og nedad i det kommunale system. De agiterer for mere direkte dialog mellem politikere og medarbejdere – ja, tak!

Hvis der oven i købet er samarbejde og alliancer mellem medarbejdere, tillidsfolk og ledere i arbejdet med at lede opad, kan det blive rigtig godt. Det kræver, at tillidsrepræsentanten og socialrådgiverklubben positionerer sig som nogen, man ikke kan komme uden om: At tillidsrepræsentant og klub påtager sig lederskab.

Det var lederskab, da socialrådgiverklubben i Stevns med gennemarbejdede argumenter og hverdagscases overbeviste direktionen om, at der skulle opnormeres massivt med sagsbehandlere i familieafdelingen. Og det var lederskab, da socialrådgiverklubben på Rigshospitalet med samme virkemidler og tydelig opbakning fra den lokale leder forebyggede katastrofale nedskæringer på socialrådgivning til eksempelvis forældre med syge børn og fødselsdepressioner.

Det handler om at søge indflydelse. Indflydelse, der baserer sig på faglig og saglig argumentation for en bedre løsning af kerneopgaven – og den er der forhåbentlig fælles forståelse for mellem ledere og medarbejdere. Hvis ikke, er første skridt at få den defineret i en fart.

Der er ikke noget loft på at lede opad. Socialrådgivernes ytringsfrihed og ikke mindst vores faglighed berettiger os – nærmest forpligter os – til at give både den nærmeste leder, direktionen og politikerne indsigt i, hvordan hverdagen ser ud i velfærdens frontlinje, og hvilke muligheder vi ser for forbedringer.

Kommunal- og regionsrådsvalget er netop overstået, og de nyvalgte politikere higer efter viden på de   forskellige områder. I DS har vi masser af ideer og cases til, hvordan man kan investere i og tilrettelægge de sociale indsatser. Den viden skal i spil – blandt andet ved at lede opad.

Læs og del DS’ pjece: ”Luk op for… Flere i arbejde, Tidligere hjælp til udsatte, Sund økonomi”.