Nye regler om registrering af arbejdstid

I juni fik du en nyhed om de nye regler om arbejdstidsregistrering. Her følger vi op med flere detaljer.

Den nye lov om registrering af arbejdstid trådte i kraft 1. juli. Fremover skal alle ansatte registrere al deres daglige arbejdstid. Arbejdsgiveren forpligtes til at kunne dokumentere, at hviletids- og arbejdstidsbestemmelserne overholdes. Formålet med den nye lov er at beskytte de ansatte.

Konkret betyder det, at al arbejdstid skal registreres, også den halve time derhjemme om aftenen, eller et kort telefonopkald på en fridag. Når dokumentationen er præcis, kan arbejdsgiveren ikke undskylde sig med, at man ikke var klar over, hvor meget medarbejderen egentlig arbejder.

Bemærk, at kravet om tidsregistrering også gælder ledere samt ansatte med en aftale om ’uden højeste arbejdstid’.

Undtagelse

Den eneste undtagelse fra kravet om tidsregistrering gælder for de såkaldte “selvtilrettelæggere”. Denne regel omfatter dog kun de allerøverste topchefer, som har ledelsesansvar og som helt selvstændigt kan tage beslutning om egen arbejdstid og hviletid, eksempelvis kommunaldirektører og lignende. Desuden skal det fremgå af ansættelseskontrakten.

Hvad går hviletids- og arbejdstidsbestemmelserne ud på?

Kort fortalt har man ret til 11 timers sammenhængende hvileperiode inden for hver periode på 24 timer samt et ugentligt fridøgn i tilknytning til den daglige hvileperiode.

48 timers reglen betyder, at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid i løbet af en syvdagesperiode ikke må overstige 48 timer, inklusive overarbejde. Gennemsnittet beregnes over en 4 måneders periode (eksklusive ferie og sygdomsperioder).

Drøftelse i klubberne

Dansk Socialrådgiverforening ser desværre somme tider det problem, at socialrådgivere udfører ’skjult overarbejde’ eller ’skyggearbejde’ for at kunne nå deres ting eller for at kunne yde ordentlig kvalitet i arbejdet. De nye regler om arbejdstidsregistrering kan være en hjælp til at synliggøre den faktiske arbejdstid, så arbejdsgiveren får et reelt billede af ressourcebehovet.

Drøftelse i samarbejdsorganerne

Det er en god ide at sætte de nye regler på dagsordenen i samarbejdsorganerne (samarbejdsudvalg, arbejdsmiljøudvalg, MED-udvalg). Her kan man drøfte, hvordan systemet skal indrettes og bruges. Fx få styr på, hvordan fx hjemmearbejde, transporttid og rådighedstimer skal registreres.

Der er frie rammer for valg af registreringsmetode, men den skal være objektiv, pålidelig og tilgængelig. Medarbejderen skal selv kunne tilgå sine egne oplysninger, og de skal gemmes i fem år tilbage.

Man kan tage afsæt i de vejledninger fra Arbejdstilsynet, som udmønter og beskriver den nye lovgivning.

Arbejdsmiljørepræsentanterne får et nyt redskab

Er du arbejdsmiljørepræsentant, så skal du være opmærksom på, at du får adgang til et nyt redskab, som tillidsrepræsentanter ikke får.

Den nye lovgivning sikrer nemlig, at arbejdsmiljøorganisationen skal have viden om hviletid på baggrund af arbejdstidsregistreringerne, og den viden skal indgå i samarbejdet om sikkerhed og sundhed i arbejdsmiljøorganisationen. Der er tale om en ændring af bekendtgørelsen om systematisk arbejdsmiljøarbejde. Det er dog ikke beskrevet, hvilken form eller detaljegrad denne viden skal gives arbejdsmiljøorganisationen.

Privatansatte skal være særligt opmærksomme

DS forventer, at de offentlige arbejdspladser enten har eller får udviklet fælles centrale løsninger.

På de private arbejdspladser forventer vi, at man som tillidsvalgt skal være opmærksom på, om tidsregistreringssystemet bliver indført, fungerer og overholder reglerne.

Uenighed mellem Beskæftigelsesministeriet og FH

For at kunne overholde EU-lovgivningen skal man både registrere arbejdstiden og tidspunkterne for, hvornår arbejdet udføres. Beskæftigelsesministeriet fortolker det dog sådan, at der ikke er krav om at registrere. hvornår på døgnet man arbejder, kun den samlede daglige arbejdstid.

Dansk Socialrådgiverforening ser, ligesom FH, et problem med at kunne dokumentere, at 11-timersreglen er overholdt, hvis ikke man tidsregistrerer tidstro og faktisk.

» FH: Nu skal du registrere din arbejdstid: Her er alt, du skal vide

» Arbejdstilsynet: Nye regler om arbejdstid og ændrede regler om hvileperiode pr. 1. juli 2024

» Arbejdstilsynet: Bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn, mv. …..

» Arbejdstilsynet: Meddelelse om daglig hvileperiode

» Arbejdstilsynet: Meddelelse om ugentligt fridøgn

» Beskæftigelsesministeriet: Bekendtgørelse af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet