Nye redskaber til trivsel på uddannelsesinstitutioner

To nye redskaber, sætter fokus på sammenhængen mellem undervisernes arbejdsmiljø og de studerendes studiemiljø og dermed begges trivsel.

Publikationen ’Trivsel i fællesskab’ henvender sig til underviserne og lægger op til at skabe rammen for en dialog om sammenhængen mellem undervisernes arbejdsmiljø og arbejdet med at støtte elevers og studerendes trivsel. I materialet stilles spørgsmål til refleksion over gensidige sammenhænge mellem underviseres arbejdsmiljø og elevers/studerendes studiemiljø og sætter gang i dialogen i undervisergruppen om arbejdsmiljø og trivsel.

Publikationen ’Klassens time’ henvender sig til især til studievejledere, hold-ansvarlige med videre. Formålet med materialet er skabe et godt studiemiljø for alle studerende og elever ved at sætte gang i dialog om det, der gør studielivet vanskeligt. Publikationen indeholder blandt andet et konkret program og metode til afholdelse af en workshop for de studerende.

Det er Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, der har udarbejdet de to publikationer. På hjemmesiden finder man også en introduktionsfilm til de to redskaber samt powerpoints og kahoot-quiz.

» Find alle materialerne på Godtarbejdsmiljø: Trivsel på uddannelsesinstitutioner.