Inspiration fra ”Deltagereffekten” – relationer og 1:1-samtalen

Dennis Ørsted Petersen, konsulent i Region Syd, har med afsæt i bogen ”Deltagereffekten” skrevet et indlæg om relationer og 1:1-samtalen.

Alle TR og FTR har efterhånden fået udleveret bogen ”Deltagereffekten”, og nogle af jer har måske allerede været godt i gang med at tygge bogen igennem. Vi, konsulenterne i DS Region Syd, har besluttet os for, at der i de næste TR-nyhedsbreve vil være korte indlæg fra os, som tager udgangspunkt i de organiserede lederskabsopgaver, som hvert fylder ét kapitel i vores nye værktøjskasse. Bogen er rigtigt god og nem at bruge, fordi den tager udgangspunkt i tillidsrepræsentantens hverdag og har masser af gode cases, som beskriver helt kendte hverdagsproblemer som de fleste klubber og tillidsvalgte oplever.

Jeg starter ved kapitel 2, som handler om relationer og 1:1-samtalen.

Vi organiserer vores arbejdspladser for at sætte vores kolleger i stand til at skabe positive forandringer i arbejdslivet. Vi ved alle, at uden sammenhold kommer vi ikke langt, og relationerne, vi bygger til hinanden, er helt centrale for om vores mål (f.eks. bedre arbejdsmiljø, flere medlemmer eller noget helt tredje) lykkes eller ej.

Når vi som tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter tager opgaven på os og stiller os i front for kollegerne overfor ledelsen, så er vores relationer helt afgørende for, om vi bliver hørt eller ej. Derfor er 1:1-mødet et fantastisk værktøj, som kan bruges umiddelbart til at engagere flere af vores kolleger i det faglige arbejde. Vi bruger 1:1-samtalerne til afdække ukendte forhold på arbejdspladsen og til at skabe et stærkt sammenhold, som kan omsættes til magt, når ledelsen ikke vil imødekomme vores ønsker.

Det helt konkrete i værktøjet 1:1-samtalen er beskrevet fint på side 58 i bogen. Den vigtigste pointe er nok, at samtalen er et strategisk værktøj, som vi bruger bevidst, og som har et klart defineret formål. Modsat de mange ”hyggesnakke”, som også er vigtige for at skabe glæde og fællesskab på vores arbejdspladser. Vi afslutter f.eks. aldrig en 1:1-samtale uden at have lavet en fælles forpligtelse med vores modpart (kollega, ledelse eller samarbejdspartner).

Det strategiske relationsarbejde er på mange måder forudsætningen for at have god organisering og opbakning på arbejdspladsen. Det er en tidskrævende opgave, men afkastet er ofte meget mere værd end den tid, der lægges i opgaven. Det kan både praktiseres ift. vores kolleger, vores ledelse og måske endnu vigtigere, ift. nyansatte, som skal inviteres ind i vores fællesskab.

Jeg håber, I vil bruge bogen aktivt i jeres dagligdag, og at vores små skriv om kapitlerne giver blod på tanden til at læse videre.