Guiden: Sådan bliver du bevidst om dine online-vaner
Hvis du vil i gang med at skabe en sundere digital hverdag, så er første skridt at opnå en større bevidsthed om dine egne vaner. Her er en guide – også til en ”digital trafikkultur” på arbejdspladsen.
Derfor bliver du online-afhængig
Smartphonen er som en pakkekalender i december: Forventningen om, hvad der er i dagens pakke, får mange børn til at vågne tidligt hver eneste morgen. Men det er ikke indholdet, som ændrer deres adfærd – det er indpakningen. Det er nemlig her, at hele forventningen gemmer sig. Var der ikke papir om pakkerne, var de næppe lige så spændende.
Din smartphone i lommen er på mange måder som en moderne pakkekalender for voksne, åben døgnet rundt, 365 dage om året – en digital ”running sushi”, hvor vi kan snacke løs af alt det, som smager godt og med spændt forventning åbne app efter app.
Det er et vaneloop, vi ikke kan slippe ud af, fordi smartphonen konstant trigger de seks primærfølelser, som størstedelen af al menneskelig adfærd drives af: Frygt, glæde, social afvisning eller accept, forventning og skuffelse. Vanen starter, når notifikationerne igen og igen hiver dig ind på Facebook, YouTube osv. – og problemerne opstår, når du ikke længere kan lade være.
Kilde: Imran Rashid, speciallæge og forfatter
10 gode råd om bevidst brug af smartphonen
- Smid telefonen ud af soveværelset – og køb et vækkeur i stedet. Skærmen forstyrrer søvn
og sex. - Læg telefonen helt væk, når du arbejder, holder møder eller er sammen med andre mennesker.
- Brug ’forstyr-ikke-funktionen’ så ofte som muligt.
- Slå notifikationer fra – undtagen vigtige opkald.
- Fjern alle apps, som stjæler din opmærksomhed, fra startskærmen.
- Fjern farver fra skærmen, og skru ned for lyset.
- Fjern batteri-ikonet – det stresser bare!
- Prioriter konsekvent, hvem som skal have adgang til din hjerne, hvornår, hvorfor og ad hvilke kanaler.
- Vær fuldt bevidst om, hvornår du bruger telefonen – og hvornår den bruger dig.
- Husk, at når du tænder for skærmen, risikerer du at slukke for nærværet.
Lav aftaler om digital adfærd på arbejdspladsen
Lederen skal gå forrest og invitere til dialog om at få etableret en ”digital trafikkultur” for den online-adfærd, I ønsker, hvor I bliver enige om, hvordan I kører, hvor stærkt, i højre eller venstre side. For eksempel:
- Har I telefonen med til møder?
- Hvornår tjekker og svarer I på mails?
- Hvilke problemer oplever I i jeres digitale adfærd?
- Ønsker I en anden adfærd – og hvordan?
- Hvilke strukturelle og kulturelle indsatser skal der til?
Kilde: ”Sunde Vaner – skabt med vilje” af Imran Rashid, FADL’s Forlag, 2020