Inspiration til konkrete fremgangsmåder
Se hvordan Dansk Socialrådgiverforenings materialer kan bruges afhængig af jeres behov og udgangspunkt.
DS’ materialer kan bruges både hver for sig eller i kombination. Herunder foreslås en række forskellige muligheder og fremgangsmåder.
Hvordan er jeres arbejdsplads’ standard for socialrådgiverfaglighed og arbejdsmiljø?
Forslag: Brug de Vejledende Standarder for faglighed og arbejdsmiljø som tjekliste – og få inspiration til, hvor der er brug for en indsats.
- eks.: På et trio-møde sætter I krydser ved de standarder, som I lever op til, og drøfter dernæst de standarder, som det vil give mening at arbejde på at forbedre.
Har I brug for inspiration til langsigtet strategisk forebyggelsesindsats?
Forslag: Sæt de Vejledende Standarder for faglighed og arbejdsmiljø på dagsordenen på MED/SU eller i arbejdsmiljøudvalget– og drøft hvilke elementer, der er vigtige på netop jeres arbejdsplads.
- eks.: På MED-udvalgsmødet under punktet: ’årlige drøftelse af arbejdsmiljøet’ gennemgår I en/flere/alle standarderne og vælger et tema ud, som I ønsker at arbejde videre med.
Har I brug for inspiration til at sætte mål for jeres forandringsønske?
Forslag: Slå op i de Vejledende Standarder for faglighed og arbejdsmiljø, og find Dansk Socialrådgiverforenings anbefalinger til, hvad der er god standard for socialrådgivernes faglighed og arbejdsmiljø.
- eks.: I har besluttet, at der skal være mere plads til faglig refleksion på jeres arbejdsplads. Den vejledende standard giver anbefalinger om, hvad I kan indføre for at opnå dette.
Har I brug for at tage temperaturen på arbejdspladsens faglighed og arbejdsmiljø?
Forslag: Spil dialog- og prioriteringspillet ’Mere fag og arbejdsglæde’, som hjælper jer til at få et fælles overblik over, hvad der fungerer godt, og hvilke ønsker medarbejderne har.
- eks.: Der er murren i krogene og sygefraværet stiger. Dialog- og prioriteringsspillet viser, at medarbejderne er glade for X, men har brug for mere Y.
Mangler I redskaber til at løse et problem, som I allerede har defineret?
Forslag: Slå op i de seks løsningskataloger, som hver anviser gode metoder til at håndtere jeres problem.
- eks.: Stressniveauet er højt – så brug katalog nr. 4 Mindre arbejdspres og stress og vælg mellem løsningsmetoderne ’Restitution og pauser’, ’Styr på forstyrrelser’ eller ’Stressforebyggelse’.
Mangler I projektstyringsværktøjer?
Forslag: Brug proceskataloget ’Guide til trioen’ – og få hjælp til syv elementer i en forandringsproces: Opstart, problemafdækning, målsætning, handleplan, interessenter, involvering og styrkelse af trioen.
- eks.: I vil gerne involvere kollegerne i forandringsprocessen, men er i tvivl om den bedste fremgangsmåde. I kataloget nr. 7 foreslås tre forskellige metoder til at skabe opbakning og ejerskab.
Eksempler på fremgangsmåder, der kombinerer flere værktøjer
Fremgangsmåde 1: Dialog- og prioriteringsspillet er afsæt for en proces
- Personalegruppen spiller dialog- og prioriteringsspillet ‘Mere fag og arbejdsglæde’, og det munder ud i at personalegruppen prioriterer temaerne ‘Mere fælles faglig refleksion’ og ‘Mere trivsel og kollegaskab’.
- Trioen anvender DS’ Vejledende standarder og faglighed og arbejdsmiljø som inspiration til at sætte mål for den kommende indsats. De definerer følgende mål:
-
- Vi vil være bedre til at sparre og videndele og
- Vi vil være bedre til at bede om hjælp hos kolleger og leder.
- Trioen slår op i ’Løsningskatalog nr. 2 Mere fælles faglig refleksion’ og vælger løsningsmetoden ’Lærende møder’ og i ’Løsningskatalog nr. 5 Mere trivsel og kollegaskab’ og vælger løsningsmetoden ’psykologisk sikkerhed’.
- Trioen tilrettelægger en proces, hvor personalegruppen anvender redskaberne fra løsningskatalogerne i denne rækkefølge:
- Kom hurtigt i gang med psykologisk sikkerhed: Dialog ved hjælp af flip-flap.
- Det gode redskab til lærende møder: Videndeling som læringsstrategi i socialt arbejde prøves af, tilrettes og implementeres.
- Det gode redskab til psykologisk sikkerhed: Afvikles undervejs.
Fremgangsmåde 2: DS’ Vejledende standarder for faglighed og arbejdsmiljø er afsæt for en proces
- Trioen bruger de Vejledende standarder for faglighed og arbejdsmiljø som en tjekliste, og udvælger 2 standarder, som de ønsker at prioritere: ’Kompetenceudvikling’ og ’Tid til arbejdet’.
- Trioen definerer følgende mål for den kommende indsats:
- Vi vil være bedre til at hjælpe vores nye kolleger godt i gang
- Vi vil være bedre til at undgå forstyrrelser og støj.
- Trioen slår op i ’Løsningskatalog nr. 3 Mere efteruddannelse’ og vælger løsningsmetoden ’Introduktions- og mentorordninger’ samt i ’Løsningskatalog nr. 4 Mindre arbejdspres og stress’ og vælger løsningsmetoden ’Styr på forstyrrelser’.
- Trioen tilrettelægger en proces, hvor personalegruppen anvender redskaberne fora løsningskatalogerne i denne rækkefølge:
- Kom hurtigt i gang med styr på forstyrrelser: Dialog på et personalemøde om forstyrrelser og nødvendige afbrydelser.
- Det gode redskab til Introduktions- og mentordninger: KL & DS’ materiale ‘Nøglen til en god start’ tilrettes og implementeres.
- Det gode redskab til at få styr på forstyrrelser: Metoden ‘Tæm trælserne’ bruges undervejs.
Kontakt
Har du spørgsmål vedr. DS’ materialer om ‘Mere fag og arbejdsglæde’
Kontakt konsulent Elisabeth Huus Pedersen
ehp@socialraadgiverne.dk