Forskelle og ligheder
Hvad er TR og AMiRs hovedopgaver? Hvad har de tilfældes, og hvordan adskiller de sig?
Tillidsrepræsentantens hovedopgave
Tillidsrepræsentanten skal – udover at varetage de ansattes interesser indenfor løn- og ansættelsesforhold – medvirke til at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. TR er medarbejdernes talsmand. Hun/han kan forelægge og indgå i forhandlinger om forslag, klager og henstillinger fra medarbejderne til ledelsen og har ret til at indgå aftaler indenfor områder indenfor arbejdsgiverens ledelseskompetence f.eks. i forbindelse med ansættelser, lønindplacering samt øvrige løn- og ansættelsesforhold.
AMiR’s hovedopgave
AMiR skal varetage de ansattes interesser i arbejdsmiljø- og sundhedsspørgsmål. Det indebærer blandt andet, at AMiR samarbejder med lederen i arbejdsmiljøgruppen om løsningen af konkrete arbejdsmiljøforhold. De skal i det daglige overvåge arbejdsmiljøet i deres område, herunder kontrollere og rådgive om løsninger. Arbejdsmiljøgruppen skal påvirke og orientere de ansatte om god arbejdsmiljø- og sundhedsmæssig adfærd samt være kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget.
Ligheder mellem TR og AMiR
Både TR og AMiR:
- har interesse i at skabe sunde arbejdspladser med et godt arbejdsmiljø, der forhindrer sygdom og nedslidning
- har interesse i at medvirke til at skabe arbejdsglæde, effektivitet og kvalitet på arbejdspladsen for at forebygge problemer med arbejdsmiljøet og de generelle arbejdsvilkår
- samarbejder løbende med ledelsen, både formelt og uformelt
Forskelle mellem TR og AMiR
Opgave
- AMiR skal varetage de ansattes interesser i arbejdsmiljø- og sundhedsspørgsmål. AMiR skal samarbejde med lederen i arbejdsmiljøgruppen og overvåge og rådgive om arbejdsmiljøforhold.
- TR skal medvirke til at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. TR kan indgå aftaler med ledelsen om løn og ansættelsesforhold.
Valg
- AMiR bliver valgt af alle medarbejdere, uanset fagligt og organisatorisk tilhørsforhold.
- TR bliver valgt af medlemmer på arbejdspladsen.
Interessevaretagelse
- AMiR skal varetage alle medarbejderes interesser.
- TR skal varetage medlemmernes interesser.
Relation til ledelsen
- AMiR’s relation til ledelsen foregår i arbejdsmiljøgruppen sammen med arbejdslederen og udføres i det daglige arbejde.
- TR’s relation til ledelsen foregår ofte via forhandlinger.
Placering
- AMiR sidder ofte i arbejdsmiljøudvalg eller MED-udvalg.
- TR sidder ofte i MED-udvalg/SU.
Rammer for arbejdet
- AMiR’s arbejde er primært styret af lovgivning og vejledninger, ofte meget detaljerede.
- TR’s arbejde er styret af overenskomster og aftaler mellem arbejdsmarkedets parter.
Spidskompetence 1
- AMiR har især viden om love og regler.
- TR har især viden om overenskomster og aftaler.
Spidskompetence 2
- AMiR har især viden om systematisk arbejdsmiljøarbejde, undersøgelsesmetoder og holdningsbearbejdning.
- TR har især viden om at lægge strategi og har netværk til andre arbejdspladser.
Hvem betaler uddannelsen
- AMiR’s uddannelse betales af arbejdsgiveren.
- TR’s uddannelse betales over AKUT-fonden (kommuner og regioner).
Kontakt
Spørgsmål om konkrete løn- og arbejdsvilkår?
Kontakt Medlemsservice på 70 10 10 99
eller find din konsulent i DS, hvis du er tillidsvalgt: