Indeklima
Indeklima er et kompliceret samspil af lys, luft, støj og temperatur.
Oplever du gener på din arbejdsplads, som du tror, kan have med indeklimaet at gøre? Som medarbejder har du pligt til at gøre arbejdsmiljøorganisationen opmærksom på, at I måske har et indeklimaproblem.
Arbejdsmiljørepræsentanten skal give viden og råd om problemet, og arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdet er arbejdsmiljømæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Indeklima og psykisk arbejdsmiljø
Når indeklimaet giver problemer, kan der være tale om en blanding af fysiske og psykiske påvirkninger, som tilsammen gør, at medarbejderne trives dårligt på arbejdspladsen.
Både fysiske og psykiske symptomer kan være forbundet med såvel dårligt indeklima som helt andre forhold på arbejdspladsen – f.eks. stress, konflikter og dårlige arbejdsstillinger.
Redskaber til indeklimaarbejde
Ifølge arbejdsmiljølovgivningen skal alle arbejdspladser gennemføre arbejdspladsvurderinger (APV) mindst hver tredje år. APV er det vigtigste værktøj for arbejdsmiljøorganisationen. Indeklimaet skal også tjekkes.
Et godt indeklima er karakteriseret ved, at man ikke lægger mærke til det.
Læs mere
Her finder du relevante links om indeklima:
Se også
Få personlig rådgivning
Kontakt din arbejdsmiljørepræsentant
Hvis du har spørgsmål om arbejdsmiljø, så er det først og fremmest arbejdsmiljørepræsentanten eller din tillidsrepræsentant på din arbejdsplads, du skal kontakte.
Kontakt medlemsservice
Hvis du har et problem, der ikke kan løses på arbejdspladsen - eller ikke har en TR - kan du kontakte medlemsservice.
Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål.