Anmeldelse af vold
Anmeldelse til arbejdsgiver/forsikringsselskab/forsikringsenhed
Arbejdssskadesikringsloven
Hvis du har været udsat for vold eller trusler om vold, skal du straks oplyse om det til din arbejdsgiver.
Det gælder også, hvis volden eller truslen om vold sker uden for arbejdspladsen – f.eks. på gaden, på en parkeringsplads eller andre steder, hvis det sker som følge af dit arbejde.
Arbejdsgiver skal l anmelde din sag om vold og trusler om vold til forsikringsselskabet/forsikringsenheden, hvis du er syg dagen efter voldsepisoden.
Særligt om voldssager
Der er to love på området med vold, der er udøvet i forbindelse med udførelse af dit arbejde.
Begge love er supplement til arbejdsskadesikringsloven.
Offererstatningsloven
Anmeldelse
For at være omfattet af offererstatningsloven skal episoden som udgangspunkt være anmeldt til politiet – senest 72 timer efter udsættelse for vold.
Du er som ansat selv ansvarlig for, at der sker anmeldelse til politiet.
Mange arbejdspladser har en aftale om, at det er arbejdsgiver, der foretager anmeldelse.
Bemærk, at politiets tilstedeværelse ved voldsepisoden ikke er det samme som en anmeldelse.
Hvis der er særlige konkrete behandlingsmæssige hensyn, der taler mod anmeldelse til politiet, kan der dispenseres for anmeldelse.
Hvis din arbejdsgiver vurderer, at der er hensyn, der taler mod politianmeldelse – skal arbejdsgiver notere dette og opbevare notatet og vurderingen.
Der vil ofte være tale om hensyn til den videre kontakt til borgeren.
Denne vurdering skal foretages senest 72 timer efter voldsepisoden, da du ellers selv skal anmelde til politiet.
Fortæl din arbejdsgiver om episoden og få denne til at anmelde episoden til politiet. Tag fat i din arbejdsmiljørepræsentant, TR eller HR og få denne til at hjælpe dig.
Hvis arbejdsgiver ikke vil anmelde, kan du selv anmelde vold og trusler om vold til politiet,
Voldsepisode skal straks og senest 72 timer efter episoden anmeldes til politiet.
Du kan anmelde telefonisk, skriftligt eller ved personlig henvendelse til politiet. Sørg for at få kvittering for anmeldelsen
En anmeldelse bør så vidt muligt indeholde følgende:
- Hvor, hvornår, hvem, hvad
- Navn og telefonnummer på forurettede
- Navn og telefonnummer på vidner (husk at vidner skal orienteres om politianmeldelsen)
- Vedlæg/aflever bilag/bevismateriale, for eksempel skadestueattest, skærmdumps af hjemmesider med trusler
Dispensation
Justitsministeriet har 27. april 2016 udsendt vejledning om offererstatning. I vejledningen slås det fast, at voldsramte ansatte i visse situationer kan undlade politianmeldelse.
Der kan dispenseres fra en politianmeldelse, når konkrete individuelle pædagogiske og/eller behandlingsmæssige hensyn til eleven, patienten eller borgeren taler imod anmeldelse.
Det er arbejdsgiveren, der indenfor 72 timer efter episoden skal vurdere, om der i der konkrete tilfælde er tale om hensyn, der gør, at episoden ikke skal anmeldelse til politiet.
I så fald skal arbejdsgiver udarbejde en klar og individuelt begrundet beskrivelse af hensynet til de pædagogiske/omsorgsmæssige/behandlingsmæssige forhold, der ville lide skade ved en anmeldelse.
Hvis arbejdsgiver vurderer, at der ikke er konkrete pædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn til skadevolderen, der taler mod en anmeldelse, skal der ske anmeldelse til politiet.
Hvis arbejdsgiver ikke vil anmelde, kan du selv anmelde vold og trusler om vold til politiet,
Det er altid dit eget ansvar, at episoden politianmeldes, hvis der ikke er udarbejdet notat om dispensation for anmeldelse.
Voldsskadesikringsloven
Voldsskadesikringsloven omfatter ansatte, der arbejder med omsorgsarbejde og som er i særlig risiko for udsættelse af vold fra borgere, som de drager omsorg for.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at denne ordning alene omfatter personer, der drager omsorg for andre.
Der vil derfor typisk være tale om personer uden for myndighedsområdet, men inden for socialområdet, ældreområdet, sundhedsområdet og undervisningsområdet om som er i særlig risiko for at blive udsat for vold.
Voldsskadeforsikringen omfatter alene ulykker og du skal selv anmode arbejdsgiver om anmeldelse til denne ordning.
Kontakt
Arbejdsskadekonsulent Karen Marie Adamsen kma@socialraadgiverne.dk tlf. 23 82 74 44
Arbejdsskadekonsulent Mette Sehested mes@socialraadgiverne.dk tlf. 30 63 18 90
Få personlig rådgivning
Kontakt din arbejdsmiljørepræsentant
Hvis du har spørgsmål om arbejdsmiljø, så er det først og fremmest arbejdsmiljørepræsentanten eller din tillidsrepræsentant på din arbejdsplads, du skal kontakte.
Kontakt medlemsservice
Hvis du har et problem, der ikke kan løses på arbejdspladsen - eller ikke har en TR - kan du kontakte medlemsservice.
Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål.