Den offentlige debat

Når du ytrer dig i offentligheden, skal du være opmærksom på, at der er forskel på en privat udtalelse – det du siger på egne vegne – og en tjenstlig udtalelse. Din lovsikrede ret til at ytre dig gælder, når du udtaler dig som privatperson – på egne vegne, mens tjenstlige udtalelser altid er underlagt arbejdsgivers bestemmelser.

Som socialrådgiver er du beskyttet af lovgivningen, når du ytrer dig på egne vegne i den offentlige debat. Du må altid fremsætte dine personlige synspunkter eller udtrykke en politisk holdning, men det er en god idé at understrege, at du udtaler dig på egne vegne.

Det kan være svært at trække grænsen mellem det private og det professionelle, når man skriver, deler eller kommenterer på f.eks. Facebook. Selv om man slår noget op på sin egen private side eller i en gruppe på Facebook, så kan det deles og nå vidt omkring.]

Privat eller tjenstlig udtalelse?

Når du ytrer dig i offentligheden, skal du være opmærksom på, at der er forskel på en privat udtalelse – det du siger på egne vegne – og en tjenstlig udtalelse. Din lovsikrede ret til at ytre dig gælder, når du udtaler dig som privatperson, altså på egne vegne, mens tjenstlige udtalelser altid er underlagt arbejdsgivers bestemmelser.

En udtalelse på egne vegne kan f.eks. være formuleret således: ”På baggrund af min erfaring som socialrådgiver i X kommune, er det min personlige opfattelse at…”

En tjenstlig udtalelse er en ytring på vegne af ens arbejdsplads – en udtalelse, der repræsenterer arbejdspladsen. Det kan f.eks. være en pressemeddelelse, der er fremsendt på arbejdspladsens brevpapir, og hvor man ikke eksplicit gør klart, at der er tale om en personlig ytring. Eksempelvis: ”Som socialrådgiver i X kommune vil jeg hermed understrege, at…”

Forskellen på en privat og tjenstlig udtalelse er afgørende. Ikke desto mindre kan det være svært at vurdere, om en udtalelse kan tolkes som tjenstlig eller privat. Et læserbrev har umiddelbart karakter af at være privat, men hvis man blot underskriver sig med sin titel – f.eks. døgninstitutionsleder – og ikke angiver, at man udtaler sig på egne vegne, så kan det tolkes som en tjenstlig ytring.

DS anbefaler, at man altid gør klart, at man udtaler sig på egne vegne – på skrift og i tale.
– Er du i tvivl? Kontakt DS på kommunikation@socialraadgiverne.dk eller tlf.: 70 10 10 99

Traditionelle medier

Indhold afventer

Sociale medier

Når man kommunikerer på sociale medier, gælder de samme regler og rammer for ytringsfriheden som i al anden kommunikation. Det kan dog være svært at trække grænsen mellem det private og det professionelle, når man skriver, deler eller kommenterer på f.eks. Facebook. Selv om man slår noget op på sin egen private side eller i en gruppe på Facebook, så kan det deles og nå vidt omkring og få samme (eller måske mere) opmærksomhed som en kronik eller et debatindlæg i en avis.

Skriv hvem du er

Mange af os skriver både, hvad vi arbejder som, og hvor vi arbejder, på vores profiler på sociale medier. Og selvom vi udtaler os som privatpersoner og ikke på vegne af vores arbejdsplads, er det altid vigtigt, at det fremgår af et opslag, at vi udtaler os på egne vegne f. eks: ”det er min personlige mening, at…” Det er også en god idé at understrege sin faglighed, når man deltager i debatter på sociale medier f. eks: ”som socialrådgiver er det min erfaring, at…”

Reglerne for tjenestelige udtalelser gælder også på sociale medier.

Vær også opmærksom på, at du altid er let tilgængelig på sociale medier. På Facebook er det nemmere for borgere at kontakte socialrådgivere direkte, også privat, og til tider kan det medføre chikane. Læs mere om udhængning og chikane.

Få personlig rådgivning

Kontakt TR

Hvis du har spørgsmål om løn og arbejdsvilkår, så er det først og fremmest tillidsrepræsentanten på din arbejdsplads, du skal kontakte.