Den årlige arbejdsmiljødrøftelse
Den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal foregå på alle virksomheder, uanset størrelse. Den årlige drøftelse foregår i arbejdsmiljøudvalget.
Formålet med den årlige arbejdsmiljødrøftelse er at tilrettelægge det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø og vurdere det seneste års arbejdsmiljøarbejde. Den kan bl.a. bidrage til at systematisere arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden samt til et strategisk perspektiv på arbejdsmiljøarbejdet, idet manbl.a. skal fastlægge mål for arbejdsmiljøarbejdet.
I kommuner og regioner foregår den årlige drøftelse i hovedMED-udvalget, men eventuelt også i sektor-MED-udvalg/forvaltnings-MED-udvalg og i lokale MED-udvalg, hvilket skal fremgå enten af arbejdspladsens MED-aftale eller af beslutninger indgået i hovedMED-udvalget.
Den årlige drøftelse af arbejdsmiljøarbejdet skal indeholde følgende punkter:
- tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år,
- fastlægge, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og mødeintervaller,
- vurdere, om det foregående års mål er nået,
- fastlægge mål for det kommende års samarbejde,
- drøfte, om der er den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø til stede i virksomheden,
- drøfte den supplerende uddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen
Arbejdsgiveren skal skriftligt kunne dokumentere over for Arbejdstilsynet, at den årlige drøftelse er gennemført. Det kan fx være i form af et referat fra drøftelsen.
Bemærk, at når arbejdsmiljøudvalget rådgiver arbejdsgiveren, og arbejdsgiveren ikke følger rådet, har udvalget ret til en begrundelse herfor inden for 3 uger.
Skab sammenhæng i drøftelserne i hele organisationen
Dansk Socialrådgiverforening opfordrer til, at også de lokale MED-udvalg og arbejdsmiljøgrupper foretager en årlig drøftelse af arbejdsmiljøet og arbejdsmiljøarbejdet, f.eks. ud fra ovenstående punkter.
På den måde kan arbejdsmiljøgrupperne og de lokale MED-udvalg give et indspil til det/de overliggende MED-udvalg. Dermed kan hovedMED-udvalget foretage den årlige drøftelse på et oplyst grundlag, og hovedMED-udvalget kan på den baggrund sætte nye mål for arbejdsmiljøindsatsen for det kommende år. Disse mål skal så meldes ud og ned i organisationen, herunder til de lokale MED-udvalg og arbejdsmiljøgrupper.
Dansk Socialrådgiverforening anbefaler, at man som led i den årlige drøftelse af arbejdsmiljøet også drøfter om arbejdsmiljøorganisationen er effektivt opbygget og om nærhedsprincippet er overholdt.
» Arbejdstilsynet: AT-vejledning om systematisk arbejdsmiljøarbejde, herunder APV og årlig arbejdsmiljødrøftelse
Kontakt
Spørgsmål om konkrete løn- og arbejdsvilkår?
Kontakt Medlemsservice på 70 10 10 99
eller find din konsulent i DS, hvis du er tillidsvalgt: