Løntjek giver socialrådgiver et ekstra løntrin

Dansk Socialrådgiverforenings løntjek-kampagne i uge 45 og 46 fandt fejl, som havde kostet socialrådgiver flere tusinde kroner.

Da socialrådgiver Anja Nielsen efter et par års ansættelse i Vejle Kommune i sommeren 2012 fik job i en anden afdeling i kommunen, fik hun med hjælp fra sin tillidsrepræsentant forhandlet et ekstra løntrin hjem.

Men pengene fandt aldrig vej til Anja Nielsens lønseddel, for ved en fejl var det ekstra løntrin aldrig blevet indrapporteret.

Først halvandet år senere er løntrinnet kommet på lønsedlen, efter at Dansk Socialrådgiverforening via det netop overståede løntjek har fundet fejlen og fået arbejdsgiveren til at rette den.

I første omgang troede Anja Nielsen, som tjekker sin lønseddel hver måned, da også, at det ekstra løntrin var gået ind som planlagt.

– Jeg var ikke sikker på, hvordan det ekstra løntrin ville se ud på min lønseddel, og da jeg fik min nye lønseddel i sommeren 2012, var min løn højere, end den havde været i min gamle stilling. Så jeg troede egentlig, at det var gået i orden, fortæller hun.

Bliver opfordret til at få løn tjekket

I forbindelse med Dansk Socialrådgiverforenings løntjek-kampagne sender Anja Nielsens tillidsrepræsentant en mail ud hende og hendes kolleger med en opfordring til, at de sender deres lønsedler forbi til et tjek.

Da Anja Nielsen får gennemgået sin lønseddel, går det op for hende, at den højere løn intet har at gøre med lønforhandlingen fra sommeren 2012.

– Det viste sig, at de ekstra penge på min lønseddel var en regulering, som alle medarbejdere havde fået. Mit ekstra løntrin aldrig var gået igennem.

I første omgang er glæder hun sig bare over, at fejlen er blevet fundet, men der melder sig hurtigt en tvivl:

– Jeg var faktisk ikke sikker på, om jeg ville kunne få mine penge. Tænk nu, hvis der var en forældelsesfrist?

Tillidsrepræsentanten får dog hurtigt kommunen til at rette fejlen, og Anja Nielsen får allerede på sin første lønseddel efter løntjekket de penge, hun har til gode.

– Det var løbet op i godt 4000 kroner efter skat. Jeg kunne være gået glip af virkelig mange penge, hvis fejlen aldrig var blevet fundet.

Man kan altid få hjælp til løntjek

Tidligere løntjek har afsløret endnu dyrere fejl på socialrådgivernes lønsedler. Blandt andet fik en socialrådgiver i 2011 efterudbetalt 110.000 kroner, og i foråret 2013 resulterede et løntjek i, at en SOSU-underviser fik udbetalt 24.000 kroner til sin pension, som hun havde til gode.

Langt de fleste lønsedler, Dansk Socialrådgiverforening har tjekket under den netop overståede lønkampagne, har dog været fejlfri, hvilket glæder DS-formand Majbrit Berlau.

– Heldigvis ser det ud til, at der langt de fleste steder er fuldstændig styr på tingene. Men vi ser altså også et eksempel på, at der kan forekomme fejl, og netop derfor er det vigtigt med fokus på løntjek.

Hun opfordrer socialrådgiverne til konsekvent at tjekke deres lønsedler og huske, at de altid kan søge hjælp hos Dansk Socialrådgiverforening. Det kan ske via den lokale tillidsrepræsentant eller – hvis man er leder eller ansat på en arbejdsplads uden tillidsrepræsentant – ved at kontakte den konsulent i DS, der servicerer arbejdspladsen.


Bred indsats for OK løn

Løntjekket fandt sted i uge 45 og 46 i forbindelse med FTF og LO’s Er du OK-indsats, som Dansk Socialrådgiverforening er en del af. Se mere på www.erduok.dk eller www.facebook.com/erduok.