Værktøjer til trivsel og arbejdsglæde
Der er hjælp at hente i konkrete og gratis værktøjer og materialer, hvis du som leder enten vil arbejde med din egen og dine lederkollegaers trivsel – eller vil styrke arbejdsmiljøet og fagligheden hos socialrådgiverne på arbejdspladsen.
Trivsel og arbejdsglæde er vigtige dagsordener i det moderne arbejdsliv, som kan stille store krav til både ledere og medarbejdere. Lederens egen trivsel er et tema, som i de sidste par år er kommet i debatten om et arbejdsliv i balance, og i regi af Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig Administration (BFA) er der udviklet materialer og konkrete værktøjer til at arbejde med ledertrivsel.
Dansk Socialrådgiverforening har udviklet et materiale til at styrke socialrådgiverfagligheden og arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, og materialet er nu revideret og genoptrykt. Her kan du læse mere om begge materialer og blive klogere på, hvordan du kommer i gang.
Værktøj: Styrk lederes trivsel
Ledere er også medarbejdere i organisationen og deres psykiske arbejdsmiljø og trivsel ligner langt henad vejen andre ansattes. Men der er også nogle forhold, som særligt gør sig gældende hos ledere.
En række nye materialer og værktøjer inspirerer til at arbejde med og styrke lederes trivsel. De er udviklet af BFA i samarbejde med eksperter i lederes psykiske arbejdsmiljø og er testet af ledere og chefer på konkrete arbejdspladser.
Materialet kan bruges til at:
- skabe et fælles sprog om lederes trivsel og psykisk arbejdsmiljø
- styrke samarbejdsrelationerne til nærmeste leder og i ledergruppen
- se på behovet for sparring i ledernetværk
- skabe en samlet plan for ledertrivsel.
Materialeserien består af:
- Et nyt, samlet katalog med overblik over alle materialer til ledertrivsel
- Et nyt, introduktionsværktøj: Sæt spot på lederes trivsel og resultater
- Nye dialogkort om ledertrivsel
- Værktøj 1: Styrk lederens dialog med nærmeste leder
- Værktøj 2: Skærp ledergruppens samarbejde
- Værktøj 3: Skab en samlet plan for ledertrivsel
» Find alle materialerne på godtarbejdsmiljo.dk/ledertrivsel
Redskabsmaterialet ’Mere fag og arbejdsglæde’
Dansk Socialrådgiverforenings populære materiale ’Mere fag og arbejdsglæde’ til at styrke socialrådgiverfagligheden og arbejdsmiljøet er blevet revideret og genoptrykt.
Materialet kan bruges til at sætte aktiviteter i gang på arbejdspladsen, der kan resultere i små og store forandringer, som både understøtter det gode arbejdsmiljø og forbedrer mulighederne for at kunne udfolde sig fagligt. Materialet består af:
- Guide til ’Mere fag og arbejdsglæde’: Denne korte og overskuelige guide giver et overblik over materialerne og inspirerer til de forskellige muligheder, der er for at bruge materialerne.
- Dialogspillet- og prioriteringsspillet ’Mere fag og arbejdsglæde’. Spillet giver overblik over, hvad der fungerer godt på arbejdspladsen, og hvad der kunne være bedre, og lægger dermed op til både en god fælles dialog og til at kunne prioritere indsatsområder. Spillet dækker seks forskellige temaer:
-
- Flere faglige succeser
- Mere fælles faglig refleksion
- Mere efteruddannelse
- Mindre arbejdspres og stress
- Mere trivsel og kollegaskab
- Bedre fastholdelse.
- Seks løsningskataloger om ’Mere fag og arbejdsglæde’: De seks temaer fra spillet går behandles i de seks kataloger med forslag til løsningsmetoder. Hvert katalog anviser 3 forskellige løsningsmetoder. Katalogerne indeholder links, og er derfor nemmest at bruge online, men findes også i trykt version.
- Vejledende standarder for faglighed og arbejdsmiljø: Denne publikation indeholder DS’ anbefalinger til hvilke faktorer, der har en positiv effekt for socialrådgivernes faglighed og arbejdsmiljø. Publikationen kan bruges som en tjekliste, som inspiration til at sætte mål for et forandringsønske, eller giver mulighed for en mere strategisk diskussion. Der er i alt ni vejledende standarder:
-
- Socialrådgiverfaglig ledelse
- Samarbejde om opgaveløsningen
- Mål og mening med arbejdet
- Tid til arbejdet
- Professionelt relationsarbejde
- Faglig refleksion
- Kompetenceudvikling
- Udvikling af det sociale arbejde
- Kontinuitet og fastholdelse i arbejdet
Vigtige pointer fra materialet
- Vent ikke med at handle – tag fat i problemer mens de er små. Det er lettere at løse små problemer end store, komplicerede, langvarige problematikker.
- Brug trio-samarbejdet (det uformelle samarbejde mellem leder, AMiR og TR) til at igangsætte en forandringsproces. Trioen har tilsammen vigtig viden om arbejdspladsen og medarbejderne – og når lederen er med, så er beslutningskraften også til stede.
- Socialrådgivernes arbejdsmiljø og faglighed hænger sammen og påvirker hinanden, – både negativt og positivt. En indsats på arbejdspladsen bør inddrage begge dimensioner.
Sådan gør du
Du kan downloade alle materialerne, bortset fra dialog- og prioriteringsspillet, på DS’ hjemmeside: Mere fag og arbejdsglæde.
Hvis du er interesseret i at bruge dialog- og prioriteringsspillet på din arbejdsplads, skal du kontakte DS’ Medlemsservice.