GDPR i dit TR-arbejde

Som TR er det vigtigt, at du kender reglerne for håndtering af personlige oplysninger (GDPR).

Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold er en personfølsom oplysning

Valg af fagforening er folks egen sag. Derfor skal du som TR værne om denne personfølsomme oplysning.

Du har som TR interesse i at kommunikere med de kolleger, der er medlem af DS. Du må ikke gøre det i fællesmails, hvor modtagerne kan se hinanden. I stedet skal du skrive modtagerne i Bcc-feltet i dit mailprogram.

Sørg for kun at have de oplysninger, du har brug for

Du som TR kan få oplysninger om ansatte af din arbejdsgiver, som ikke er relevante for dit hverv som TR. Sker det, så slet eller makuler det. Det samme gælder personoplysninger, når du er færdig med at bruge dem.

Oplysninger om ikke-medlemmer

Du må godt behandle oplysninger om ansatte, som ikke er medlem af DS, fx ved lønforhandlinger. Du må kun have de relevante og nødvendige oplysninger for udøve dit TR-hverv.

Print kun det nødvendige og lås det inde

Jo mindre du printer, jo mindre risikerer du, at personoplysninger kommer i de forkerte hænder! Så print så lidt som muligt, og husk at låse dine prints inde, når du ikke bruger dem.

Benyttelse af arbejdsgivers IT-system

I princippet må din arbejdsgiver ikke kunne tilgå de oplysninger, som du har som TR. Men oplysningerne er oftest lagret i din arbejdsgivers IT-system. Så det er ikke praktisk muligt på nuværende tidspunkt.

Dansk Socialrådgiverforening afventer en afklaring på det spørgsmål fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), og du skal derfor blot gøre, som du plejer og bruge det IT-system, du får stillet til rådighed af arbejdsgiver.

Brug ikke uautoriserede fildelingstjenester

Brugere af fildelingstjenester som Dropbox og Google Drive kan ikke være sikre på, hvor deres data havner henne. DS anbefaler, at du kun bruger OneDrive og sikker mail.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du bruger OneDrive eller sikker mail, så kontakt Medlemsservice (70 10 10 99kontakt@socialraadgiverne.dk).

 

Kontakt