Mobning på arbejdspladsen
Mobning og krænkende handlinger er ofte tabubelagt. Både for den, der mobbes. Og for dem, der observerer. Grib ind!
Bliver socialrådgivere mobbet?
Ja, flere undersøgelser viser at cirka 10 procent af socialrådgiverne oplever mobning. Er du vidne til mobning, er der derfor kun ét budskab: Grib ind i tide!
Hvad er krænkende handlinger og mobning?
Arbejdstilsynet definerer krænkende handlinger således:
“Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer i virksomheden groft eller flere gange udsætter en eller flere andre personer i virksomheden for mobning, seksuel chikane eller anden nedværdigende adfærd i arbejdet. Adfærden skal opfattes som nedværdigende af den eller de udsatte. Det er uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.
Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på i arbejdet.”
Mobning er et symptom på et dårligt arbejdsmiljø
Hvis der forekommer mobning eller krænkende handlinger på arbejdspladsen, er det et tegn på, at der er noget galt med det psykiske arbejdsmiljø. Ofrene for mobning og krænkende handlinger fungerer nemlig som lynafledere og syndebukke for helt andre problemer i arbejdsgruppen.
Den, som bliver offer for mobning eller krænkende handlinger, kan både være den forsagte kollega, den højtråbende eller den dygtige.
Mobning og krænkende handlinger kan både udøves af kolleger og ledere. Også borgere og kunder kan mobbe og krænke. Læs mere under Vold og trusler og under Hængt ud offentligt.
Lad ikke stå til!
Det er et fælles ansvar at undgå mobning og krænkende handlinger. Men ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen har et særligt ansvar for at handle. Hvis du observerer mobning eller krænkende handlinger på din arbejdsplads – så grib ind, eller gør opmærksom på problemet over for din ledelse eller arbejdsmiljørepræsentant.
Seks gode råd til den, der bliver mobbet:
- Erkend, at det her er mobning. Kald mobningen ved sit rette navn.
- Tal om det, lad være med at skjule det. Snak med familie og venner.
- Vær aktiv. Lad ikke bare stå til, men prøv at snakke med dem, der mobber, med din leder eller med arbejdsmiljø- eller tillidsrepræsentanten.
- Søg professionel hjælp hos Dansk Socialrådgiverforening, læge eller psykolog.
- Bevar din autoritet og reager med autoritet over for mobningen. Du skal bruge din handlekraft.
- Hvis det ikke lykkes at gøre noget på arbejdspladsen, så gå væk fra mobningen. Sig op.
Gode råd til arbejdspladser, der gerne vil i gang med at forebygge af konflikter og mobning
- Kortlæg det psykiske arbejdsmiljø med det formål af forbedre det.
- Vær opmærksom på stressniveauet – hos den enkelte og i organisationen.
- Vær opmærksom på organisering og planlægning. Mange konflikter er et resultat af dårlig planlægning af arbejdsopgaver og organisering i det hele taget.
- Vær bevidst om kultur og omgangstone (er der en hård kultur, hvor man er efter hinanden, har en hård tone, er der meget konkurrence, lav respekt eller tolerance…). Lav gerne regler og politikker for hvordan man bør omgå hinanden og træn god kommunikation og konfliktløsning.
- Ledelsesudvikling – gør lederne (endnu) dygtigere.
- Kompetenceudvikling af medarbejdere (de skal have viden om kommunikation og konfliktløsning og forebyggelse af mobning).
- Sørg for god introduktion af nyansatte – de skal f.eks. kende de usagte regler.
HOTLINE- HVIS DU HAR BEHOV FOR HJÆLP
Har du behov for hjælp om mobning på arbejdspladsen, kan du kontakte Arbejdstilsynets Hotline om mobning.
Hotline om mobning på arbejdspladsen
Læs mere om mobning på
- Arbejdstilsynet: Arbejdsmiljø i Danmarks hjemmeside
- Arbejdstilsynet: AT-vejledning om mobning og seksuel chikane
- Godtarbejdsmiljø.dk: Mobning på arbejdspladsen
- NFA: God tone og godt kollegaskab på arbejdspladsen
Få personlig rådgivning
Kontakt din arbejdsmiljørepræsentant
Hvis du har spørgsmål om arbejdsmiljø, så er det først og fremmest arbejdsmiljørepræsentanten eller din tillidsrepræsentant på din arbejdsplads, du skal kontakte.
Kontakt medlemsservice
Hvis du har et problem, der ikke kan løses på arbejdspladsen - eller ikke har en TR - kan du kontakte medlemsservice.
Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål.