En god start
Vi kræver #EnGodStart!
Borgere i krise. Kompliceret lovgivning. Højt arbejdspres. Og indimellem en følelse af at være utilstrækkelig. Det er den virkelighed, der møder mange nyuddannede socialrådgivere.
Vores fag er vigtigt – og vi brænder for at gøre en forskel.
Men hele 4 ud af 10 nyuddannede føler sig stressede, og 3 ud af 10 overvejer at forlade faget. Når man får en skæv start på arbejdslivet, så har det konsekvenser. For de nyuddannede, for kollegaerne og for borgerne.
Derfor foreslår Dansk Socialrådgiverforening, at nyuddannede socialrådgivere får tre nye rettigheder i den første tid i deres første job:
- Ret til grundig introduktion
- Ret til mentor – med tid til mentoropgaven
- Ret til færre arbejdsopgaver i starten
Skriv under, hvis du er enig!
Nyuddannede er klar til at påtage sig det store ansvar, som følger med at være socialrådgiver. Men man kan ikke løfte det alene fra dag ét. Derfor kræver vi #EnGodStart!
Med denne underskriftindsamling vil vi samle studerende, nyuddannede og erfarne socialrådgivere for at vise arbejdsgiverne, at en skæv start på arbejdslivet kan få store konsekvenser. Og at det betaler sig at bruge OK24-forhandlingerne om løn og arbejdsvilkår til at investere i #EnGodStart, fordi det styrker tilknytningen til faget, forbedrer arbejdsmiljøet og løfter den faglige kvalitet.
Til gavn for de nyuddannede, kollegaerne og borgerne.
Vi kender konsekvenserne af en skæv start
"Jeg startede med en fuld sagsstamme. Det var overvældende. Halvdelen af tiden anede jeg ikke, hvad jeg lavede. Jeg overvejer, om det her fag er noget for mig, for jeg har ikke været andet end stresset og presset, siden første dag."
- Anonym socialrådgiver,
En følelse af utilstrækkelighed
Vi elsker vores fag, men vi føler os utilstrækkelige, når vi fra dag ét skal kunne det hele selv. Vi kommer skidt fra start, når vi ikke introduceres godt nok til opgaven og får hjælp til at komme godt i gang.
Fagligheden rammes
Vi har en stærk faglighed med fra vores uddannelse, men når vi ikke lærer at omsætte den i en hverdag med højt arbejdspres og økonomiske hensyn, så kommer den ikke borgerne eller vores kollegaer til gavn.
Borgerne mærker det
Vi brænder for at hjælpe borgerne, men når vi skal klare både borgersamtalen, journaliseringen, indstillingen og opfølgningen uden mulighed for ordentlig kollegial sparring, så kan det ramme borgerne.
Sådan sikrer vi En God Start for nyuddannede
"Jeg havde de bedste kollegaer, der tog imod mig. Den gode modtagelse og hensyn i starten gav mig hurtigt mod på at få mere ansvar. Det var også med til at udvikle mig til at stå på egne ben hurtigere."
- Anonym socialrådgiver,
Grundig introduktion
En lyngennemgang af alle IT-systemer og samtlige manualer er ikke nok. Derfor skal nyuddannede have en grundig og løbende oplæring i arbejdsopgaverne, når behovet og spørgsmålene opstår.
En kollega som mentor
Lederen har ofte for travlt til at svare på de spørgsmål, man har som ny. Derfor skal nyuddannede have en erfaren socialrådgiver som mentor for at kunne få sparring om sin faglige praksis i et trygt rum. Og mentoren skal selvfølgelig have tid til at varetage opgaven.
Nedsat sagsmængde
Arbejdspresset kan være højt, og opgaverne er ofte komplekse. Det kræver erfaring at kunne hjælpe borgerne bedst muligt under de vilkår. Derfor skal nyuddannede have tilpasset antallet af arbejdsopgaver i starten.