Corona: Ergonomi ved hjemmearbejde

Mange socialrådgivere arbejder hjemmefra i denne tid. Hvordan kan man indrette sig, så man ikke belaster kroppen?

Arbejdstilsynet skriver, at de normale regler for indretning af hjemmearbejdspladser fortsat gælder, men at man henstiller til at arbejdsgiver, ansatte og arbejdsmiljøorganisationen finder på gode midlertidige løsninger. Formålet med reglerne er at undgå skader og gener.

Spiseborde er ofte for høje, og man kan risikere at sidde med løftede skuldre og arme i for lang tid.

Mulige midlertidige løsninger og tiltag kan være:

  • Lån udstyr fra din arbejdsplads (fx kontorstol, fodskammel, mus, skærm, tastatur)
  • Brug bord og stol, der gør at du får støtte i ryggen, kan hvile armene på bordet uden at løfte skuldrene, og at du kan nå gulvet med fødderne (tænk kreativt, brug fx en kasse som fodskammel)
  • Placer din PC, så du ikke får lys ind bagfra, der kan give reflekser på skærmen
  • Skift arbejdsstilling i løbet af dagen (fx sid ved forskellige borde, brug forskellige stole, tal i telefon stående/gående/liggende)
  • Hold hyppige pauser (op og stå, gå lidt rundt, stræk kroppen godt igennem)
  • Lav øvelser (elastikøvelser, powerwalking i stuen/haven)

» Se Arbejdstilsynets nyhed om regler for hjemmearbejde af 14. marts 2020