Metakognitiv Pædagogik

Lukket for tilmelding, da temadagen er helt fyldt op.

Faggruppen Skole- og Dagtilbudssocialrådgivere afholder online temadag om metakognitiv pædagogik med psykolog Linda Burlan Sørensen, Neurokognitiv Institut.

Den metakognitive tilgang er en relativ ny retning inden for psykologien, og den præsenterer en på mange måde anderledes forståelse af psykisk lidelse og mistrivsel. Inden for den metakognitive tilgang mener man ikke, at det er tankernes indhold eller følelserne, der er det vigtigste for vores psykiske trivsel, men det er til gengæld vores metakognitioner, dvs. erkendelsen om tanker, følelser, kognitive processer osv. (“Tanker om tanker”). Med andre ord skal problemet søges i copingen og ikke i tankerne eller i de oplevede følelser. Alle mennesker har negative tanker. Det er helt naturligt. Så det er ikke selve tanken, der skaber problemet. Det er altså vores respons på tanken, der har en afgørende betydning. Metakognitiv pædagogik er en tilgang inden for undervisning og læring, der fokuserer på at udvikle elevernes, børnenes eller de studerendes bevidsthed og kontrol over deres egne tænke- og læringsprocesser.

Linda Buran Sørensen er autoriseret klinisk specialistpsykolog og uddannet inden for metakognitiv terapi hos selve metodens grundlægger professor Adrian Wells. Endvidere er hun forfatter til flere bøger om anvendt metakognitiv terapi. 

På temadagen vil du få en introduktion til den metakognitive tilgang og til metoden metakognitiv pædagogik. Du kan ikke blive ekspert ud fra denne temadag, men du får konkrete redskaber med – klar til anvendelse – så det bliver meget konkret og klar til at anvende i egen praksis. 

Temadagen afholdes den 16.december online via Zoom. Vi sender link til Zoom når alle pladser er besat.

Der er 25 pladser. Tilmeldingen er først-til-mølle princippet.